Dönem Ödevleri 2020-2021

Verekât Metni
Dânâmustafa Ghafoor

İDE AKADEMİ | DÖNEM ÖDEVİ 2020-2021

Yazarı; Ebu El-Maali El-Cüveynî ‘İmâm El-Haramain’(419 - 478 AH) O, Abd al-Malik bin Abdullah bin Yusuf bin Abdullah bin Yusuf bin Muhammed bin Hayyuyah el-Cüveynî’dir. Şafii bir fakih ve genel olarak Ehli Sünnet'in ve akide olarak Eş'arî'nin en önde gelen âlimlerinden biridir.

Hayatı

Horasan'ın Nişabur banliyölerinden Juven kasabasında, 12 Şubat 1028'e karşılık gelen Muharrem 18 - 419 H.'de doğdu. ilm ve dindarlık ile tanınan bir aileye mensuptur. Babası Abdullah bin Yusuf el-Cüveynî, Nişabur'un tanınmış âlim ve fakihlarından biriydi, Tefsir, içtihat, inançlar ve ibadetlerle ilgili birçok kitabı vardır. Oğlu Abdül Malik'i doğru bir İslami yolla yetiştirmeye hevesliydi, bu yüzden ona Arapça ve ilimleri öğretti, Ve ona içtihadı ve usul öğretmeye çalışmıştır. Abdul Malik de erken yaşta Kur'an-ı Kerim'i ezberleyebilmektedir.

Nişabur ve çevresinde yıldızı parlamaya başlamış ve ünü Irak, Levant, Hicaz, Tihama ve Mısır'a ulaşana kadar yayılmış, ancak bazı inat ve kısıtlamalara maruz kalmış, bu yüzden Nişabur'u terk etmek zorunda kalmıştır ve gitmiştir. Bağdat'a gitti ve bir süre orada kaldı. Öğrenciler ve âlimler ona akın etti. Ve kısa süre sonra Tihama'ya taşındı ve Mekke'de kaldı ve orada dört yıl kaldı, ve Mescit El-harâm'da öğretir, fetva verir ve namaz kılanlara imâmlik eder, ta ki insanlar tarafından onun ilm,içtihat ve imâmlığı için ona “İmâm El-haramain” lakap olarak verilmiştir. Ve gününü öğrenmekle öğretmek arasında geçirirdi ve gecede Kutsal Kabe'de sadık bir nefis ile tevâf ederdi.

Gerçek Sufizm, cüvayni'nin kalbine giden yolunu buldu, Sufi toplantıları manevi bir spor ve engin inanç ufuklarına uçtuğu psikolojik bir turizmdi. O, ağlınca onun meclisinde olan kişilerde ağlıyormuşlardır, bu da öğrencisi Huccetü’l-İslam el-Gazali'yi büyük ölçüde etkiledi. El-Cüveynî, Nişabur'a döndü. Bakan Nizam el-Mulk tarafından Sünni mezhebini öğretmek için kurulan Nizamiyye Mektebi'nde öğretmenlik yaptı. İmam El-Cüveynî, Nizamiyye okulunda öğretmeye devam etti, bu nedenle ünü alimler arasında yayıldı ve diğer ülkelerden öğrenci ve âlimleri onu ziyaret etmeye kastetmiştir. Bu, İmam'ın hayatındaki en verimli dönemlerden biriydi. Bilimsel olgunluğunun zirvesine ulaştı ve kitaplarının çoğunu yazmaktadır.

El-Cüveynî, Aş'arî seleflerinin yaklaşımını izlemiştir,  onun şahsında fıkıh alanında şafii ve teoloji alanında Aş’arî arasında bir bağlantı kurulmuştur. Aş'arî okuluna kaydoldu, ve Eş'arî ilahiyat tarzına göre, kitaplarında ve öğretisinde yolunu devam etmiştir, ve üzerinde çalıştığı, öğrettiği, desteklediği ve savunduğu Eş'arî doktrininin bir Ensârı olmuştur. Ta ki “İmâm El-haramain”, Şeyhü-l Aş’ariye ve zamanının mütekellimlerin  imamı oldmuş.

Öğrencileri

İmam El-Cüveynî’nin adı İslam fıkıh tarihinde bir âlim ve öğretmen olarak parladı. Öğrencilerine iyi bir öğretmendi, ilgilerini geliştirdi ve onları cesaretlendirdi ve onların uyanıklıklarından ve zekalarından memnundu. Ve tarih kitaplarında onun ölümü sırasında yaklaşık dört yüz öğrenci olduğundan bahsediliyor ve bunların arasında: Huccet el-İslâm El-Gazali ve Abu kâsim El-Ansârî.

Bazı Âlimlerin onun hakkında bazı övdükleri

  • İmâm El-Asnavi şöyle dedi: “Zamanının İmamların İmamı ve zamanının mucizesidir.”
  • Ebu Osman El-Sâbûnî şöyle dedi: “Allah talihsizliktan bu imâmı savunsun, çünkü o bugün İslâm’ın gözbebeğidir.”
  • Ebu Sa’id El-Sabrî şunları söyledi: “Her türlü ilimdeki erdem ve ilerlemesinden dolayı Horasan ve Irak’ın imamıdır.”

Yazıları

Fıkıh, Usul, Kelâm, İslami Politika ve Münazara üzerine birçok kitap yazdı onlardan birkaç tane zikrederiz;

  1. Er-risâletü En-nizâmiye fi ‘ilmi El-‘erkân.
  2. El-bürhân.
  3. El-verekât.
  4. Eş-şâmil fi Usûl Ed-din.

El-Cüveynî ağır bir şekilde hastalandı. Hastalığın şiddetini üzerinde hissettiğinde, ılımlı atmosferinde iyileşmek için Baştangan'a taşındı, ancak hastalık daha şiddetli hale geldi ve 25 Rabi` al- Âkhir 478 H., 20 Ağustos 1085, elli dokuz yaşında vefat etmiştir.

Verekât Metni

 

Ulûmi şer’iye öğrencisinin vazgeçilmez olduğu şer’i ilimlerinden biri Usulü'l-Fıkıh ilmidir; çünkü Bu ilm ile müctehid şeriat hükümlerine gelir,Onun bilgisi ile müçtehitlerin bu hükümlere ulaşma yaklaşımının farkındayız. Ve hakkında pek çok kitaplar ve metinler yazılmıştır, olan; Ebu El-Maali El-Cüveynî ‘İmâm El-haramain’in verekât metnidir.

Verekât Metnin Tanımı

İmâm El-haramain’in usulü’l-fıkıh bilimi hakkındaki verekât metni, usulü’l-fıkıh bilimi üzerine kısa bir metnidir. Usulü'l Fıkıh ilmine yeni başlayan birinin bilmesi gereken en önemli terim ve kuralları içerir, Allah ona ün ve saygı verdi o yüzden yazıldıktan bugüne kadar birçok eğitim enstitüsünde usûl bilimini incelemenin anahtarı oldu, ve hakkında İmam El-Hattab, Allah ona merhamet etsin, şöyle dedi: “Küçük boyutlu, bol miktarda ilim ve büyük fayda sağlayan bir kitaptır.”

bu kitabın önemini ve usulü’l-fıkıh ilmi kitapları arasındaki yerini gösteren şey:

  • Buyuk ve ulûlmi şer’iye’de dahi olduğunu  İmâm El-haramain tarafından yazılmıştır.
  • Bilginler bununla ilgilendi, açıkladı ve yorumladı. Aşağıdakiler dahil hakkında birçok açıklama ve yorum yapılmıştır:
    1. Hicri 864 yılında ölen Celaluddin Al-Mahalli’nin  usulü’l-fıkıh ilminde El-verekât şerhi.
    2. Kürretü-l ‘ein İmâm El-Haramain’in verekât metninin şerhinde El-İmâm El-Hattâb tarafından yazılmıştır.
    3. Hâşiyetü Es-süsî, Kürretü-l ‘ein üzerinde bir yorumlamak, Mohammed bin Hussein El-Haddah El-Sousi El-Tunisi'ye aittir.
  • Bu kitap popüler hale geldi ve insanlar onu hala inceledikleri, ezberledikleri ve öğrenmek ve öğretmek için onunla birlikte çalıştıkları için kabul gördü.

Kitaba ve içeriğine ad verilmesi

"El-Verekât" adı, yazarının başlangıçtaki sözlerinden gelmiştir, “Bunlar Usul el-Fıkıh bölümlerinin bilgilerini içeren birkaç kağıtlardır.” "El-Verekât" kitabı Usul el-Fıkıh ile ilgili konuların çoğunu içerir. El-Cüveynî bir girişle başladı, ardından Usul el-Fıkıh’ın on dört bölümünden bahsetti.

Giriş şunları içeriyordu:

  1. Usulü’l-Fıkıh’ın Anlamı.
  2. “Asl”ın tanımı.
  3. “Far’” tanımı.
  4. Fıkh’ın tanımı.
  5. Yedi hukum türü; vâcip, mendûp, mübâh, mahzûr, makrûh, sahîh, bâtil......vb.
  6. fıkıh, ilim, zann ve şakk arasındaki farkı açıklar.

Sonra Usulü’l-Fıkıh’ın şu bölümlerinden bahsetti:

  1. kelâm bölümleri.
  2. El-emir ve En-nehi.
  3. El-‘âm ve El-khâs.
  4. El-mücmel ve El-mübeiyen.
  5. Ez-zâhir ve El-mü’evvel.
  6. El-‘ef’âl.
  7. En-nâsikh ve El-mensûkh.
  8. El-‘icmâ’.
  9. El-‘ekhbâr.
  10. El-kyâs.
  11. El-hezır ve El-‘ibâha.
  12. Tertibü El-‘edille.
  13. Müftî ve Müsteftî’nin sıfâtları.
  14. ‘ehkâmü El-müctehidîn.
    • El-Cüveynî, Mohammed El-zühalî.
    • Tabakât Eş-şâfi’iye El-kübrâ.
    • Tabakât Eş-şâfi’iye lil’esnevî.